3.İSTANBUL BÖLGESEL ENGELLİ ÖĞRENCİ KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI RAPORU
TARİH:
25 MART 2015 13.30-17.00
YER:
İstanbul Aydın Üniversitesi Florya Yerleşkesi D-Blok Oval Salon. K.ÇEKMECE
KATILIMCILAR :
*İstanbul Aydın Üniversitesi, Engelsiz Yaşam ve Uygulama Merkezi Müdürü - Yrd. Doç. Dr. Gökçen ÖZEN ÇATLI
*İstanbul Aydın Üniversitesi, Engelsiz Yaşam ve Uygulama Merkezi Müdür Yardımcısı - Süreyya KUMRU
*İstanbul Aydın Üniversitesi, Kütüphane Daire Başkanı - Belgin ÇETİN
*İstanbul Aydın Üniversitesi, Engelsiz Yaşam ve Uygulama Merkezi Memur - Levent DEMİRCİOĞLU
*İstanbul Aydın Üniversitesi, İnovasyon Kulübü Başkanı-Diş Hekimliği Fak. Öğrencisi - Mahdi Bashiri
*İstanbul Üniversitesi, Engelliler Uygulama ve Araştırma Merkezi(ENUYGAR)Müdürü-Prof. Dr. Resa AYDIN
*İstanbul Üniversitesi, ENUYGAR Öğrenci Koordinatörü Beyazıt Yerleşkesi - Uzman Songül ALTINSAÇLI
*İstanbul Üniversitesi, ENUYGAR Avcılar Yerleşkesi Koordinatör Yardımcısı - Serdar KULAK
*İstanbul Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Engelsiz Bilgi Merkezi- Mustafa ÖZYÜREK
*İstanbul Üniversitesi, Engelli Öğrenci Birimi Öğrenci Koordinatörü - Hüseyin VAROL
*İstanbul Bilgi Üniversitesi, Engelsiz Bilgi Birimi Koordinatörü-Sema BOZKIR
*İstanbul Bilgi Üniversitesi, İş Güvenlik Uzmanı- Mine ÇÖBEK
*İstanbul Bilgi Üniversitesi, Öğrenci Destek Merkezi Yurt Sorumlusu- Nelin OKAY
* Boğaziçi Üniversitesi, GETEM- Yrd. Doç. Dr. Hande SART
* Boğaziçi Üniversitesi, GETEM- Engin YILMAZ
*Galatasaray Üniversitesi, Öğrenci İşleri Daire Bşk.-Hakan ATASOY
*Galatasaray Üniversitesi, Bilgi İşlem Yazılım-Manolya CANİK
*Acıbadem Üniversitesi, Rektör Yardımcısı-Prof.Dr. Beki KAN
*Acıbadem Üniversitesi, Öğrenci İşleri D. Bşk.-Seda TEZKAN
*Marmara Üniversitesi, Engelli Birimi Koordinatörü- Yrd. Doç. Dr. Aynur AKAR
*Marmara Üniversitesi, İngilizce Öğretmenliği Öğrenci- İrem YAVUZ
*Sabancı Üniversitesi, Bireysel ve Akademik Gelişim Merkezi- Nevcan ÖZBAY
*Koç Üniversitesi, Engelli Öğrenci Birimi – Uzm. Pınar AKOĞUL
*Yeditepe Üniversitesi, EÖDK Birimi - Sevgi Gamze FELEK
*Yıldız Teknik Üniversitesi, -Seda KARACA
*Okan Üniversitesi, Çocuk Gelişimi-Bahar Yazgan GÜLSEREN
*Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, SKS- Enes GÜNEYLİ
*Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, SKS- Hülya DALSALDI
*Maltepe Üniversitesi, Engelli Öğrenci Birimi Bşk. –Hicran ÖZALP
*İstanbul Gedik Üniversitesi, Engelli Öğrenci Birimi- Yrd. Doç. Dr. Sibel NALBANT
İstanbul Aydın Üniversitesi, ’’Engelsiz Yaşam Uygulama ve Araştırma Merkezi’’ tarafından düzenlenen III. İstanbul Engelsiz Üniversiteler Birimleri Toplantısına, 15 Üniversiteden 30 temsilci katıldı.
KONUŞMACILAR – PROGRAM AKIŞI:
13.30 -13.45 Kayıt
13.45- 14.00 Açılış Konuşması - İstanbul Aydın Üniversitesi Tanıtımı
İstanbul Aydın Üniversitesi Engelsiz Yaşam Araştırma ve Uygulama Merkezi (Eypro) Müdürü Yrd. Doç. Dr. Gökçen ÇATLI ÖZEN
14.00-14.20 İstanbul Aydın Üniversitesi Engelsiz Yaşam Araştırma ve Uygulama Merkezi Faaliyetleri
İstanbul Aydın Üniversitesi Engelsiz Yaşam Araştırma ve Uygulama Merkezi (Eypro) Müdür Yrd. Süreyya KUMRU
14.20-14.40 İstanbul Üniversitesi “Özel Gereksinimli Öğrenciler için Eğitim de Fırsat Eşitliği Yönergesi"
İstanbul Üniversitesi, Engelliler Uygulama ve Araştırma Merkezi (ENUYGAR) Müdürü- Prof. Dr. Resa AYDIN, ENUYGAR Öğrenci Koordinatörü- Uzman Songül ALTINSAÇLI
14.40-15.00 İstanbul Üniversitesi "Engelsiz Bilgi Teknolojileri”
İstanbul Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Engelsiz Bilgi Merkezi- MustafaÖZYÜREK
15.00-15.15 İstanbul Bilgi Üniversitesi "Acil Durumlarda Engelli Kişilerin Tahliyesi "
İstanbul Bilgi Üniversitesi, İş Güvenliği Uzmanı Mine CÖBEK
15.15 -15.35 Ara
15.35-17.00 Boğaziçi Üniversitesi "Engelli Danışmanlığı Nedir ? Ne değildir ?”
Boğaziçi Üniversitesi, GETEM- Yrd. Doç. Dr. Hande SART, Engin YILMAZ
İstanbul Aydın Üniversitesi ENGELSİZ YAŞAM ARAŞTIRMA VE UYGULAMA MERKEZİ Müdürü Yrd. Doç. Dr.
Gökçen ÖZEN
açılış konuşmasında İstanbul Aydın Üniversite’nin son 10 yılda hızla büyüyen bir üniversite olduğundan bahsetti. Üniversitenin fakülteleri, meslek yüksekokulları, enstitüleri, araştırma ve uygulama merkezleri, kulüpleri hakkında kısaca bilgi verdi.
İstanbul Aydın Üniversitesi ENGELSİZ YAŞAM ARAŞTIRMA VE UYGULAMA MERKEZİ Müdür Yardımcısı Süreyya KUMRU
Engelsiz Yaşam Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin Kalkınma Ajansının ‘’Engelsiz İstanbul Mali Destek Programı’’ kapsamında 2011 yılında açılan hibe programına başvurulması sonucunda kurulduğundan. Proje aşamasında 200 engelli öğrenciye 5 farklı meslek dalında “Web Tasarımı, Grafik Tasarımı, Çağrı Merkezi Uzmanı, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, Bilgisayarlı Muhasebe” eğitimleri verildiğinden, proje aşamasında “ Araştırma Faaliyetleri, Mesleki Eğitim Kursları, Girişimcilik Eğitimi ve Koçluk Hizmeti Verilmesi, E-Ticaret Portalı Oluşturulması ve Hizmet Vermesi, İşe Yerleştirme Hizmeti Verilmesi” faaliyetlerinin yürütüldüğünden bahsetti. Araştırma faaliyetleri kapsamında 4 ayrı raporun “ İstanbul Engelli Sayısı İstatistiki Veriler Raporu, Türkiye de Engelli İstihdamı: Mevcut Durum, Eğilimler ve Çözüm Önerileri Raporu, Uluslararası Alanda Engelli Olan Bireylerin İstihdamı, Mesleki Eğitim ve Rehabilitasyonunda Uygulamalar Raporu, İstanbul da Engelli İstihdamı : Mevcut Durum, Eğilimler ve Çözüm Önerileri Raporlarının yayınlandığından bahsetti.
Merkezin engelli bireylerin ihtiyaç ve taleplerine birebir ilgi ile çözüm sağladıklarını. Her dönem başlarında yeni gelen engelli öğrenciler ile tanışma, tüm öğrencilerin taleplerini dinlemek ve merkezin o dönem içerisinde gerçekleştirmeyi planladığı eğitim, seminer faaliyetlerinden bahsetmek amacı ile toplantılar düzenlendiğini, her yeni başlayan öğrencinin dönem başlarında tüm bilgilerinin tutulduğu, sağlık raporlarının da içerisinde olduğu engelli öğrenci database sistemi uygulamasından bahsedildi. Birebir merkez bünyesinde engelli öğrencilere İngilizce gibi özel ücretsiz eğitimler verildiğinden bahsedildi. Erişilebilirlik konusunda kampüsün iyileştirildiğinden ve de çalışmaların devam ettiğinden bahsetti.
ÖZETLE :
“Engelli bireylerin “bağımsız yaşama” koşullarına erişme ve kent yaşamına katılabilmeleri için mimari, sosyal, eğitim-öğretim, politika geliştirme gibi alanlarda araştırma, proje geliştirme, toplum farkındalığını artırma, engelli bireylerin aktif olarak iş yaşamına katılmaları ve istihdam olanaklarının artmasına katkı sağlama ve bu alanda gerçekleştirilecek her türlü faaliyette bulunmaktır. Bizim en önemli faaliyet alanlarımız toplum bilincini de bu konuda artırmak için farklı toplum kesimlerine eğitim, seminerler düzenlemektir” dedi.
1.OTURUM- MODERATÖR - Süreyya KUMRU
İstanbul Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Engelsiz Bilgi Merkezi-
Mustafa ÖZYÜREK
Engellilere “KÜTÜPHANE HİZMETİ’ nin verilmesinden bahsetti.
Engelli öğrencilerin hayatını kolaylaştıracak teknolojiler olan kitap okuma makinesi, kabartma printer, metin okuyucu ekran, Pac mate, kabartma resim baskı makinesi, ayak ve bilek mouse, akustik kayıt ve okuma kabini, yazılım olarak ise ekran okuyucu yazılımları olan JAWS, NVDA, GVZ NETOKUR metin okuyucu programını, ABBY FINE READER OCR (Optik Karakter Tanımlama) olarak kaydedebilen program, DOSYA OKUR metin formatlarını mp3 formatına çevirebilen program, ZOOMTEXT az görenler için ekran büyütücü yazılım programlarından bahsetti.
Bu cihazların ve yazılım programlarının kütüphanelerde bulunmasının özellikle görme engellilerin hayatlarını nasıl kolaylaştırdığından bahsetti.
CİHAZLAR :
Kitap Okuma Makinesi:
Dergi, kitap gazete, kartvizit vs. gibi değişik dillerdeki basılı dokümanları tarar ve ardından sesli ve az görenler için LCD ekranıyla kontrastlar yaparak aynı anda ekrandan akar şekilde gösterir. Bir görmeyen ya da az gören tek başına bu cihazı sesli olarak kullanabilir. En önemli özelliğinden diğeri ise Daisy Kitap okuma özelliğidir.
Kabartma Printer :
4X4 Pro okul kitapları, reklam materyalleri, menüler ve yerel bilgi üretmek için yazıcıdır. Özellikleri;
1. 4X4 Pro yazıcı çevrilmiş Braille metni bilgisayardan alır ve hafızasında muhafaza eder. Maksimum 200 sayfa kabartma metin.
2. Metin dergi formatına işlenir. Örnek olarak, 40 sayfalık bir dokümanın ilk sayfası basıldığı zaman, o sayfa 1, 2, 39 ve 40 nolu sayfaları içerir. Daha sonra ise 3, 4, 37, 38.
3. 4X4 Pro printer otomatik olarak sayfanın tam ortasında bir kılavuz çizgi çizer. Bu ileride yapılacak katlama işleminin kolaylaşmasını sağlar. Ayrıca sayfalar katlama ve zımbalama için doğru sırada basılır.
Metin Okuyucu Ekran :
Basılı metni veya herhangi bir nesneyi ekrana yansıtarak 20 katına kadar büyüterek ve arka plan ile yazı arasında renk zıtlığı oluşturarak daha rahat okunmasını sağlar.
Pac Mate :
Görmeyenler için el bilgisayarı olan Pocket PC çözümüdür. İçerisinde Jaws For Windows ekran okuma programı , Pocket Word, Internet Explorer, Windows Media Player ve daha fazlası içinde yüklüdür. Sadece konuşan pocket PC gibi kullanılabileceği gibi aynı zamanda Kabartma ekran takılıp hem sesli hem de kabartmalı kullanılabilir. Ayrıca Pac Mate’in içine GPS Softwarei, Daisy Player ya da birçok Pocket PC’ye yüklenebilen uygulamalar yapılabilir.Pocket PC’lerde olan Pocket Windows ve özelliklerine sahip olan PAC MATE ile internete bağlanıp maillerinizi alabilirsiniz.
Kabartma Resim Baskı Makinesi :
Isı kaynağı sayesinde basılı kağıt üzerine herhangi siyah çizgiler, harfler, grafikler veya şekiller kabartarak anında dokunsal grafik elde etmenizi sağlar.
Ayak ve Bilek Mouse :
Ortopedik engelli kullanıcılarımızın bilgisayarı bilekle veya ayakla kontrol edebilmelerini sağlar.
Akustik Kayıt ve Okuma Kabini :
Kitap seslendirilmek üzere ses yalıtımlı profesyonel ses kayıt stüdyosu.
YAZILIM PROGRAMLARI :
JAWS, NVDA :
Ekran okuyucu yazılımları ,
GVZ NETOKUR :
Metin okuyucu programını,
ABBY FINE READER
OCR (Optik Karakter Tanımlama)
olarak kaydedebilen program,
DOSYA OKUR :
Metin formatlarını mp3 formatına çevirebilen program,
ZOOMTEXT:
Az görenler için ekran büyütücü.
Mustafa ÖZYÜREK sesli kitapların ve e-kitabın önemi üzerinde dururken yazılım ve donanım teknolojileri çok fazla diyerek gözde büyütmemek gerektiğini engellilerin, özellikle görme engellilerin pdf, ya da word formatına çevrilmiş kitaplar istediklerini basılı materyallerin elektronik formata çevrilmesi için bir adet tarayıcı (scanner) ve tarayıcı yazılımının yeterli olabileceğinden bahsetti.
Görme engelliler için bazı yazılımların ücretsiz de indirilebildiğinden bahsedildi. Derleme yasasına tüm kitapların e-hali ve digital halinde gönderilmesi maddesi eklendiğinden ve uygulandığı takdirde engellilere çok büyük kolaylık sağlayacağından bahsederek sözünü bitirdi.
İstanbul Üniversitesi, Engelsiz Yaşam Uygulama ve Araştırma Merkezi (ENUYGAR) Müdürü Prof. Dr. Resa Aydın
“Özel Gereksinimli Öğrenciler için Eğitim de Fırsat Eşitliği Yönergesi"n
den bahsetti. 2003 yılından beri üniversitede engelli öğrencilerle çalışıyorum ama 1990 yılından beri engelli öğrencilerle çalışıyorum tıp doktoruyum rehabilitasyon hekimiyim ve 10 yılın üzerine bir süredir bir rehabilitasyon merkezinin yürütücüsüyüm dedi. Engelli üniversite öğrencileri mutlaka desteklenmeli. Belirli rehabilitasyon süreçlerinden geçip üniversiteye kadar gelebilmeleri çok önemli ve iyi bir eğitim elde ettiklerinde topluma ciddi katkılar sağlıyorlar. Engelli birimlerinin bütçe kaleminin olmadığından ve bunun önemli bir konu olduğundan bahsetti. Yönerge ekteki belgelerde sunulmuştur.
Engelli öğrencilerin ön plana çıkmak istemediklerinden, görünür olmak istemediklerinden kendilerini hep arka planda tuttuklarından bahsetti.150’ nin üzerinde öğrencileri olduğundan fakat bunların en fazla 20’ sinin merkezi ziyarete geldiklerinden öğrencilere tüm imkanlar da sunulmuş olsa görünür olmaktan rahatsız olduklarından bahsetti. Kendilerine ulaşıldığında ise bulunduklarından rahatsız olduklarından bahsetti. Ortak olarak teknolojinin kullanımı ile ilgili projeler geliştirilebileceğinden bahsetti.
İstanbul Üniversitesi, Engelsiz Yaşam Uygulama ve Araştırma Merkezi (ENUYGAR) Engelli Koordinatörü Uzman Songül ALTINSAÇLI
Üniversitelerde Engelli Koordinatörlerinde farklılıklar olduğundan ve yeni başlayanların ne yapacağını bilemediğinden ve birçok şeyin ortak akıl ile hareket edilip standartlaştırılmasının iyi olacağından bahsetti. Her fakülte de akademik danışmanları olduğundan bahsetti. Üniversiteyi kazanan öğrencilerimize önümüzdeki seni detaylı bir bilgilendirme kitapçığı hazırlayarak, hazırladığımız kitapçıkları kendilerine ulaştıracağız dedi. Yrd. Doç. Dr. Hande SART öğretim üyelerini de her zaman bilgilendirdiklerini fakat ne zamanki bir engelli öğrencileri oluyor, o vakit daha net öğretim görevlileri ile iletişim kurabildiklerini ve bu sebepten engelli koordinatörlerinin bu süreçte sabırlı olması gerektiğini ilave etti.
2.OTURUM- MODERATÖR - Süreyya KUMRU
İstanbul Bilgi Üniversitesi, “Engelsiz Bilgi Birimi ” komisyonu üyesi, İş Güvenliği Uzmanı Mine CÖBEK
"Acil Durumlarda Engelli Kişilerin Tahliyesi "
hakkında bilgiler verdi. Engelli bireyler ile bire bir görüşerek acil durumlara hazırlıklı olması ve kendini koruması için neler yapması gerektiğinden, engelli bireylerin acil durumlarda korunması çalışmasının tüm birimlere ulaştırılmasından bahsetti. Acil durum, acil durum planı ve güvenli yer tanımlarını açıkladı. Deprem öncesinde *Destek grubunun (ağının ) oluşturulması, *Acil durum çantası hazırlanması, *İlk yardım bilgisi edinilmesi *Tatbikatlar yapılması gerektiği üzerinde durdu. Engelli kişinin sıklıkla bulunduğu bir yerdeyken meydana gelebilecek bir depremde , kendisine yardımcı olabilecek kişiler belirlenmeli, destek ağındaki kişilerle yapılacak düzenlemeler kapsamında iletişim mekanizması kurulmalı, engelli kişinin nasıl tahliye edileceği konusunda bir plan hazırlanmalı ve destek ağındaki kişilerle tatbikat yapılmalı dedi. Acil Durum Evrakları çantasında “Engelli kimlik kartı fotokopisi, Destek ağındaki kişilerin ve varsa engelli kişinin doktorunun iletişim bilgileri, Engelli kişi cihaz ya da gereç kullanıyorsa bunların yedekleri ve kullanım bilgileri olmalıdır dedi. Tahliye tatbikatlarına hazırlık için çıkış planının destek ağındaki kişilerle uygulanması, sınıfta ortamında iken öğretim görevlisi tarafından destek olacak kişilerin belirlenmesi, deprem sonrası ailesi ile buluşacağı yerin belirlenmesi gerektiğinden bahsetti.
Deprem anında Bedensel Engellilerin yapması gerekenler :
*Tekerlekli sandalyedeyseniz, kendinizi sandalyeden yere atmayın.
*Tekerlek frenini devreye sokun, tutunun.
*Başınızı korumaya çalışın.
*Oturuyorsanız yerinizde kalın ve başınızı koruyun.
Deprem anında Görme Engellilerin yapması gerekenler :
*Görme engelli kişi deprem anında, çevresinden yardım istemelidir.
* Hedef küçültmeli çök-kapan tutun hareketi yapmalıdır.
Deprem anında İşitme Engellilerin yapması gerekenler :
* Hedef küçültmeli çök-kapan tutun hareketi yapmalıdır.
*Destek elemanlarının talimatlarına uymalıdır.
*Afet anında varlığını duyurması için düdük ve benzeri aleti yanında bulundurmalıdır
Eğer engelli kişi bulunduğu yapıyı tek başına terk edemiyorsa tahliye işlemi diğer kişilerin yardımıyla yapılmalıdır. Farklı engelli gruplarına göre bu süreç farklı şekillerde gelişebilmektedir.
Deprem sonrasında Bedensel Engellilerin tahliyesinde tekerlekli sandalyedeki birinin, sandalyesi bırakılarak taşınmak suretiyle tahliyesi yapılabilir. Görme engelli destek ağındaki kişilerden yardım isteyebilir.(Sınıfta öğretim görevlisi, bina sorumlusu, görevli destek elemanı).Tahliyede bir kişinin sesli komut vermesi görme engellilerin yönlendirilmesi için çok iyi bir araçtır. İşitme engelliler tahliyeleri kendi kendilerine yapabilirler. Tahliye sırasında görevlilerin talimatlarına uymaları gerektiğinden bahsetti.
Boğaziçi Üniversitesi GETEM Yrd. Doç. Dr. Hande Sart ve Engin Yılmaz
Engelli öğrenci danışmanlığından bahsetti.
Hedeflerinin engelli bireylerin üniversite yerleşkesi içinde tam ve aktif katılımını sağlamak , erişilebilirlik (evrensel tasarım ilkesi), duyarlılık olduğundan bahsetti.Engellilik alanında yapılan çalışmaların 1990’lı yıllarda engelli komisyonunun (eski adı Özürlü Öğrenci Komisyonu) kurulmasıyla başladığından, Türkiye’de ilk Braille Kütüphanesi (üniversite bünyesinde)1983’de kurulduğundan bahsetti.
Yönetim şeması içinde engellilik konuları ile ilgili yapılar olan:
Engelliler Komisyonu (eski adı Özürlü Öğrenciler Komisyonu) , Boğaziçi Üniversitesi Engelli Öğrenciler Birimi (YÖK’teki yönetmeliğe göre) , Görme Engelliler Teknoloji ve Eğitim Laboratuvarı (GETEM ) den bahsetti.
Engelli Öğrenciler Birimi (YÖK yönetmeliği) Engelli Öğrenci Danışmanlığı Engelli öğrencilerin üniversite hayatı içinde karşılaştıkları zorlukları azaltmayı, onlara destek olmayı ve kaynaklar bakımından zenginleştirilmiş bir çevre sağlamayı amaç edinmiştir. 2006 yılında kurulmuştur.” dedi. 2014-2015 Ders Yılında kayıtlı toplam 30 engelli öğrenci bulunmaktadır.
Engel grubu olarak; Görme Engelliler (23 öğrenci), Bedensel Engelliler (4 öğrenci), İşitme Engelliler (3 öğrenci) bulunmaktadır.” dedi
Engelli personelimiz engeline bakılmaksınız kadrolarda bulunan personel olduğu gibi; engelli memur statüsünde atanmış olan 10 engelli personel üniversitemizde istihdam edilmiştir” dedi.
GETEM’de oluşturulan İnternet Kütüphanesi Projesi ile görme engellilerin bilgi kaynaklarına erişimi sağlanmaktadır.
- Kullanıcılarımız (5000 engelli birey, 100 kurumsal üye)
- Kütüphanemizde sayıları 16.000’e ulaşan hikaye, roman ve şiir türü kitaplara ulaşabilmektedirler” dedi.
Yrd. Doç. Dr. Hande Sart toplantıyı şu sözlerle noktaladı: “Üniversitelerin engelli birimlerinde çalışan personelin sık sık değiştirilmesinde dolayı uygulamada ciddi problemler yaşanılmaktadır. Bu görevde çalışan personelin yetkinliği ve bu göreve isteyerek gelmesi oldukça önemlidir. Eğitim hakkının tam garanti altına alınması için üniversite çalışanları engelli öğrencilerle iş birliği içinde çalışmalıdır” dedi.
Toplantıda her sene düzenlenen üniversiteler çalıştayı ile ilgili olarak alınan notlar ise,
Bu çalıştaylar, üniversitelerde bulunan engelli öğrenci birimlerinin deneyim paylaşımı, mümkün olduğunca çok sayıda öğrencinin hizmet alan taraf olarak önerilerini ve eleştirilerini almak, varsa yeni ortaya çıkan durumlar bunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirmek için yapılmaktadır ve yapılmalıdır.
Çalıştayların bu amaçla yapılması halinde, öğrencilerin çalıştaya katılımını kolaylaştırıcı uygulamalar önem kazanmaktadır.
bu sebeple de mevcut çalıştayın konsepti diğer yıllar uygulanmamalıdır. Çalıştayın beş yıldızlı bir otelde yapılacak olması ve katılım, kalma ücretleri öğrencilerin bütçeleriyle bu çalıştaya katılmayı imkansız hale getirmektedir.
Devlet üniversitesinde çalışan memurlar içinde çalıştayda harcadığı parayı döndükten sonra geri alacağı göz önüne alınırsa katılım hayli güçleşmektedir.
Bununla birlikte, yapılacak çalıştayın ev sahibi üniversitenin içerisinde yapılması, hem o üniversitenin erişilebilirlikle ilgili eksiklerinin tamamlanmasına, hemde başka üniversitelerin kendilerinde olmayan uygulamaları görüp öğrenmelerine katkı sağlayacaktır. O sebeple, çalıştay gündeminde "çalıştay standartları" içerikli bir bölüm olması önerildi.
Bundan sonra yapılacak çalıştayların:
Ev sahibi üniversitenin binalarında yapılmasını, çalıştayı düzenleyen üniversitenin, ildeki birtakım öğretmen evi, polis evi veya başka devlet kurumlarının misafirhaneleriyle görüşerek rezervasyon ayarlamasını, bu mümkün olmuyorsa, çeşitli orta ölçekli otellerle görüşülerek uygun maliyetli kalma koşullarının sağlanmasını, çalıştaya katılan her üniversitenin en az bir öğrencisini çalıştaya katılımcı olarak getirmesinin zorunlu olmasından bahsedildi.